1234 Street Name, City Name, United States
(123) 456-7890 info@yourdomain.com

Spanningsregelaar vervangen

Spanningsregelaar vervangen, een klusje wat de meeste mensen niet zelf kunnen. Ten eerste moet je je je spanningsregelaar testen om erachter te komen of het echt de spanningsregelaar is. Het kan net zo goed zijn dat je je dynamo vervangen moet of je auto accu toe is aan vervanging. Je spanningsregelaar testen is de enige manier om erachter te komen of je spanningsregelaar kapot is.

 

Spanningsregelaar – Wat is het voor auto onderdeel?

De spanningsregelaar zorgt ervoor dat door de dynamo opgewekte stroom in de juiste banen wordt geleid. De spanningsregelaar zorgt ervoor dat de door de dynamo opgewekte laadspanning en stroom richting de accu of energie behoevende elektrische onderdelen. Het voornaamste doel van de spanningsregelaar is het aansturen van de dynamo, dit kan via een mechanische (twee relais) of elektronische laadregelaar (elektronische componenten).  De twee spanningsrelais, die bij de mechanische laadregelaar zorg dragen voor het begrenzen van het maximum laadvermogen van de accu zorgen ervoor dat het maximum laadvermogen niet wordt overschreden. De spanningsregelaar kan zowel gelijkstroom als wisselstroom coördineren. Kortom, het is een auto onderdeel dat zorg draagt voor het geleiden en beperken van stroomopslag en afgifte.

 

Wat doe de spanningsregelaar?

De spanningsregelaar zorgt ervoor dat de accu niet wordt overladen. Daarnaast regelt de spanningsregelaar dat er niet meer dan een bepaalde hoeveelheid stroomspanning wordt afgegeven aan elektrische onderdelen van de auto. Dit voorkomt doorbranden van lampen, de dynamo en kortsluiting. Ook voorkomt de accu spanningsregelaar dat de accu niet leegloopt maar wordt bijgevuld door de dynamo.

 

Hoe werkt de spanningsregelaar?

De spanningsregelaar regelt spanning. Is de spanning of stroom afgifte te hoog dan verlaagd de spanningsregelaar het magnetisme van de veldspoel, veldstroom of verhoogt deze de veldweerstand. Bij te lage spanning of stroom wordt het magnetisme van de spoel verhoogd om meer stroom op te weken en wordt de veldweerstand verlaagd of zelfs uitgeschakeld.

 

Spanningsregelaar en auto onderhoud

Zowel de elektrische als mechanische spanningsregelaar is onderhoudsvrij. Wel zit er een verschil in duurzaamheid. De elektronische spanningsregelaar is over het algemeen duurzamer dan de mechanische spanningsregelaar. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat de elektronische regelaar een geheel gesloten systeem is.

 

Hoe merk je dat je spanningsregelaar defect is?

Spanningsregelaar kapot? Dat merk je snel genoeg, want op moment dat je spanningsregelaar kapot is zal de auto accu niet worden bijgeladen en de dynamo niet worden aangestuurd. Gevolg is dat je auto niet meer start en bepaalde elektrische functies uitvallen. Erachter komen of je spanningsregelaar kapot is doe je door de regelaar door te meten. Je spanningsregelaar doormeten kun je het beste bij een auto garage laten doen. Dit is iets wat je zelf niet kunt doen omdat je er meestal niet het gereedschap en de apparatuur voor hebt. Het is overigens ook niet de investering waard om dit zelf aan te schaffen. De spanningsregelaar vervangen is een auto reparatie niet vaak zal terugkomen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *