1234 Street Name, City Name, United States
(123) 456-7890 info@yourdomain.com

Remmen vervangen

Remmen vervangen is onderdeel van algemeen periodiek onderhoud. Eens in de zoveel tijd moeten remmen vervangen worden omdat ze versleten zijn. Goede remmen zijn niet alleen belangrijk voor de verkeersveiligheid maar ook voor de APK keuring. De APK keuring hanteert strenge APK keuringseisen met betrekking tot het remsysteem van de auto. Het remsysteem bestaat uit remschijven en remblokken of trommelremmen en remschoenen. Bij beide systemen wordt de rem druk bepaald door de remvloeistof en de onderhoudsstaat van het remsysteem. Op deze pagina eerst uitgebreid aandacht voor het hele remsysteem, waarbij we de remblokken en remschijven bespreken, ingaan op de werking van de trommelrem en aandacht besteden aan remvloeistof. Na deze algemene bespreking van het remsysteem geven wij uitleg over remblokken vervangen en remschoenen vervangen.

 

Remblokken en remschijven

Remblokken en remschijven zijn slijtageonderdelen. Elke keer dat je remt ontstaat er wrijving waardoor de auto snelheid wordt verminderd en een deel van de remblok en de remschijf slijten. Remblokken slijten overigens sneller dan remschijven, afhankelijk van hoeveel en hoe hard je remt slijten deze onderdelen. Ook de kwaliteit van het remblokje is van invloed op de snelheid waarmee deze slijt. Goedkope remblokjes slijten over het algemeen sneller dan duurdere, kwalitatief hoogwaardigere remblokken. Tijdens de APK keuring en de auto onderhoudsbeurt worden remblokken en remschijven gecontroleerd. Mochten deze onvoldoende moeten remblokken en/of remschijven vervangen worden.

Je kunt zelf ook controleren of remblokken vervangen moeten worden en of je remschijven nog goed zijn. Dit controleer je door tussen de remblokken en remschijf te kijken om te zien hoe dik de remvoering is. Nieuwe remvoering is dik en slijt door wrijving bij remmen geleidelijk af. Om te weten hoeveel je voering is versleten is het handig te weten hoe dik de remvoering nieuw is. Je kunt remvoering slijtage ook opmeten of schatten. Remblokken vervangen doe je bij uiterlijk 2 millimeter dikte. Langer doorrijden is onverstandig en kan de nodige extra kosten met zich meebrengen. Wanneer je doorrijdt kan het namelijk zo zijn dat de stalen draagplaat waarop de remblokken zitten bevestigd contact gaat maken met de remschijf. Gevolg is schade aan de remschijf, minder remvermogen en hogere kosten omdat dat remschijven dan ook vervangen moeten worden.

Zoals eerder al gezegd slijten remschijven veel langzamer dan remblokken. Helemaal wanneer je je remblokken op tijd vervangt slijten remschijven langzaam. De reden dat remblokken sneller slijten is het verschil in materiaal hardheid. De remblokken zijn simpelweg minder hard en meer warmtegevoelig dan de remschijf waardoor deze sneller slijten. Natuurlijk zullen de remschijven ook ooit vervangen moeten worden. Op de plaats waar de remblokken aangrijpen op de remschijf zal in de loop der tijd slijtage plaatsvinden. Gevolg is een dunner wordende remschijf. Remschijf vervangen doe je bij de door de producent voorgeschreven ondergrens. Dit is per automerk en remschijfprocent verschillend. De automonteur weet wanneer dit nodig is en met kennis van het type remschijf kun je dit zelf ook online opzoeken. Ga je regelmatig met je auto naar de garage of dealer voor onderhoud, hetzij een kleine onderhoudsbeurt, grote onderhoudsbeurt, zomer check, winter check of APK keuring, dan zal de monteur wel aangeven of vervanging nodig is en wat de verwachte resterende levensduur van het remblok of de schijf is. Het vervangen van remblokken zou je zelf kunnen doen, de remschijf vervangen is wat meer werk. Later uitleg over het vervangen van remblokken. Vergeet ook niet dat de remdruk niet alleen door de kwaliteit van remblok en schijf wordt bepaald maar ook de remvloeistof via welke de remblokken bij remmen druk kunnen zetten op de remschijven. Later meer over de remvloeistof.

 

Trommelremmen / Remschoenen

De trommelremmen ofwel de remschoenen slijten minder snel dan remblokken en schijven. De meeste dure auto’s zijn uitgerust met alleen remschijven en remblokken. Minder dure uitvoeringen worden afgeleverd met voor remblokken en remschijven en achter een trommelrem. Dit omdat de het remblokken remsysteem effectief remt en deze remkracht voornamelijk voor handig is. Ondersteuning van de remschoenen achter is dan voldoende om een goede en vooral snelle remweg te garanderen. Doordat de trommelrem een gesloten systeem is kan het slijtageafval nergens heen, dit stapelt zich dus op in de remschoen. Hoewel slijtage van een remschoen langzamer verloopt dan van een remblok is onderhoud aan dit remsysteem zo nu en dan toch belangrijk. Doordat het een gesloten systeem is kun jij van de buitenkant niet zien of de trommelremmen aan vervanging toe zijn. Om hierachter te komen zal je het trommelremsysteem moeten openen. Onderhoud aan de trommelremmen is dus niet alleen vervangen maar kan ook in de vorm van het reinigen van de trommelremmen. Jouw automonteur kan bepalen wanneer dit onderhoud nodig is. In de meeste gevallen zal dit automatisch worden meegenomen tijdens een auto onderhoudsbeurt. Verderop op deze pagina aandacht voor het zelfstandig vervangen van remschoenen. De remdruk wordt bepaald door de onderhoudsstaat van de remschoenen en de remvloeistof.

 

Remvloeistof

Een niet te onderschatten belangrijk onderdeel van het remsysteem is de remvloeistof. De meeste mensen kijken naar hun remblokken, de remschijf of de remschoenen wanneer ze willen weten of het remsysteem nog goed in orde is. Remvloeistof daarentegen wordt vaak op waarde onderschat, terwijl dit essentieel is voor een goede rem druk en efficiënte remfunctie. Wordt de remvloeistof minder van kwaliteit doordat deze lange tijd niet vervangen is, dan zal de remwerking verminderen. De remwerking kan, ondanks een in perfecte staat verkerende remblokken en schijven, verminderen door oude of slechte conditie remvloeistof.

Remvloeistof kan in kwaliteit achteruit gaan doordat deze vocht opneemt, een bekende en slechte eigenschap van remvloeistof. Vocht in de remolie of lucht in het remsysteem zorgen voor een fors lagere remwerking. Opname van vocht en ontstaan van kleine luchtbelletjes gaat geleidelijk, helemaal wanneer het systeem (zoals het hoort) goed gesloten is. Om ervoor te zorgen dat je zeker weet dat je remvloeistof van voldoende kwaliteit is doe je er goed aan deze elke 50.000 kilometer of elke twee jaar te laten vervangen. Je kunt zelf ook constateren dat je remvloeistof aan vervanging toe is wanneer; je remwerking verminderd of je remvloeistof niet meer transparant is. Remvloeistof vervangen kun je eventueel zelf doen, toch is het verstandiger om het door een automonteur te laten doen. Remolie is enorm schadelijk en je mag het dus absoluut niet op je huid krijgen of op de kappen van de auto terecht komen. Remvloeistof reageert sterk met ijzer en zal ernstige schade aanrichten wanneer deze in contact komt met je lak. Naast de risico’s voor huid en lak is het ook lastig om remolie thuis te vervangen, daar het remsysteem weer geheel luchtvrij gemaakt moet worden. Voor het geld hoef je het overigens niet te laten, remolie vervangen bij een autobedrijf kost niet veel geld en is het een kleine handeling voor een automonteur. Heb je je auto in onderhoud bij een dealer of garage dan zullen zij de remolie standaard bij elke grote onderhoudsbeurt of elke twee jaar vervangen. Remolie laten vervangen door een professioneel bedrijf heeft duidelijk als grootste voordeel dat je zeker weet dat het goed gedaan wordt. Een fijn gevoel, gezien de grote invloed van de remvloeistof op je remwerking. Wanneer een professioneel bedrijf je remolie vervangt weet je ook zeker dat ze, voor jouw auto, de juist remvloeistof gebruiken. Er zijn een aantal soorten remvloeistof verkrijgbaar, waarbij iedere auto zijn of haar eigen ideale DOT (Department of Transportation) getal heeft. De autofabrikant heeft voor een bepaald remsysteem een DOT getal vastgesteld en de automonteur kan deze inzien. Hoe hoger het DOT getal hoe meer warmtebestendig de vloeistof moet zijn.

 

Remblokken vervangen

Remblokken vervangen is niet moeilijk, zelfs al heb je twee linkerhanden dan kun je je remblokken nog vervangen. Remblokken laten vervangen is overigens ook geen grote investering, voel je je niet prettig bij sleutelen aan je remsysteem dan kun je het ook gewoon bij een auto onderhoudsgarage laten doen.

Wanneer je zelf remblokken gaat vervangen dan moet je eerst bepalen welke remblokken je wilt kopen. Er zijn voor ieder remsysteem diverse merken remblokken te koop en zelfs binnen de merken zijn diverse soorten remblokjes verkrijgbaar. Het is verstandig je in te lezen of je te laten voorlichten om tot de juiste keuze komen. Een handige vuistregel bij het uitzoeken van remblokken is dat een remblok met harde de remvoering minder snel slijt. Dit heeft als grote voordeel dat je remblokken langer mee gaan en dat er minder remstof vrij komt waardoor je velgen schoner blijven. Omgekeerd zullen zachtere remblokken sneller slijten en meer vuil op je velgen afgeven. Toch zitten er ook nadelen aan hardere remblokken. Je kunt wel nagaan dat remmen met een harder remblok meer impact heeft op de remschijf, deze kan dus wat sneller slijten (niet heel veel sneller). Ook zijn er situaties bekend waarbij de remmen gaan piepen. Bij gebruik van zachtere remblokken heb je dit zelden maar moet je wel eerder weer nieuwe remblokken aanschaffen. Wil je zekerweten een veilige keuze maken? Ga dan voor precies dezelfde remblokken als die standaard worden gemonteerd op jouw specifieke auto. Je kunt in een online werkplaatshandboek specificaties vinden van de originele vervangingsonderdelen. Kies je voor origineel dan weet je in ieder geval zeker hoe lang ze mee gaan en wat je verder kunt verwachten.

Nieuwe remblokken monteren is niet ingewikkeld. De remklauw kan in de meeste gevallen gewoon vast blijven zitten aan de ophanging. Verder hoef je ook niet aan de remleiding te komen, deze kan gewoon op zijn plaats blijven zitten. Moet je remklauw toch losmaken, omdat je er anders niet bij kunt komen, zorg dan voor goed gereedschap. Remklauwen kunnen nogal eens goed vastzitten en zijn van relatief zacht staal gemaakt. Met slecht gereedschap en een niet rechte draaidruk is de kans groot dat je schade aanricht. Ga dus zorgvuldig te werk, lukt het niet, ga dan naar de dealer. Is het je gelukt je remklauw los te maken of je remblok zonder demontage van de remklauw te benaderen, dan kun je de remblokken vervangen. Let goed op dat je onthoud hoe je de oude remblokken eruit haalt en plaats de nieuwe op exact dezelfde manier terug. Vervang je de blokjes op een losse remklauw, zorg er dan voor dat je remleiding niet knakt of een scherpe buiging maakt.

Naast het vervangen van de remblokken is het ook verstandig de remklauwen te reinigen voordat je je nieuwe blokken plaatst. Dit kan met een zachte borstel en heeft als voornaamste doel het verwijderen van slijtagestof en ander vuil. Je kunt hier ook remreiniger voor gebruiken. Remreiniger ontvet en is effectief voor verwijderen van hardnekkig vuil. Is de remklauw schoon, dan moet je de remzuiger terugduwen (die is waarschijnlijk uitgezet omdat er geen blokjes op zitten en de oude remblokken dunner waren waardoor ze verder uit moesten staan voor contact met de remschijf. Je plaatst de nieuwe remblokken met druk op de remzuiger. Vastzetten van de remklauw gaat precies tegenovergesteld van losmaken, handig om je stappen te onthouden of een werkplaatshandboek te raadplegen. Controleer goed of alle bouten in orde zijn, een doorgedraaide bout vastzetten kan problemen met loshalen in de toekomst geven. Je doet er dan goed aan deze bout(en) te vervangen. Voor een betere geleiding van de bouten bij montage en ter voorkomen van het vastroesten kun je het schroefdraad invetten met kopervet. De belangrijkste reden waarom je voor kopervet kiest is de hittebestendigheid hiervan. De remklauw kan namelijk erg warm worden tijdens het remmen. Uiteraard mag je remsysteem verder niet in aanraking komen met vet, daar je remwerking daardoor enorm beïnvloed wordt. Werk dus altijd secuur en gaat het toch mis, maak dan alles opnieuw schoon met remreiniger.

 

Trommelremmen vervangen / Remschoenen vervangen

Vervangingswerkzaamheden uitvoeren aan de trommelrem kan pas als de remschoen is teruggedraaid. Nadat je de remschoen hebt teruggedraaid, kun je de remtrommel verwijderen. De stelbouten waarmee je de remschoen kunt terugdraaien zitten in sommige gevallen aan de achterkant van de ankerplaat. Draai je de stelbouten losser of vaster dan komt er meer of minder speling op de remschoenen en remtrommel. Wanneer je de remtrommel wilt verwijderen ben je gebaat bij meer speling en moet de stelbouten dus losser draaien. Je zal hetzelfde moeten doen voor de handremkabel (achterwiel). Heb je voldoende ruimte dan kun je de trommel verwijderen, dit doe je door de remschoenen en veren te verwijderen. Het is verstandig niet beide kanten tegelijk te demonteren maar stuk voor stuk te werk te gaan. Op die manier heb je altijd een voorbeeld voor handen bij het terug vastzetten van de trommel. Je hoeft de remschoen niet altijd te vervangen, mocht die nog voldoende dik zijn en vetvrij, dan kun je deze opschuren en opnieuw gebruiken. Wel moet je de trommel van binnen goed reinigen, het betreft immers een gesloten systeem en al het slijtageafval zit in de trommel. Is de remvoering van de remschoen wel versleten dan doe je er goed aan deze te vervangen. Check ook of de remcilinder niet lekt door achter het rubberen stofkapje te kijken. Is er sprake van lekkage dan moet je de remcilinder in zijn geheel vervangen. Zorg dus dat je de mogelijkheid hebt met de fiets of een andere auto bij een garagebedrijf het onderdeel op te halen. Je kunt eventueel vooraf bellen of het onderdeel voorradig is. Is alles schoon en vervangen dan kun je de remtrommel en remschoen weer terug monteren. Zorg ervoor dat je alles weer aandraait maar niet zo vast dat je remtrommel niet meer kan bewegen, deze moet namelijk altijd vrij kunnen draaien. Als je de remcilinder hebt vervangen dan moet het remsysteem altijd worden ontlucht. Dit kun je doen door je rem in te drukken en het drukventiel te openen. Zet een beetje druk tot er geen lucht meer uit komt.

 

Zelf remmen vervangen of toch naar de garage?

Zoals je hebt kunnen lezen zijn goede remmen enorm belangrijk. Je kunt veel werkzaamheden aan het remsysteem zelf doen. Wel is het belangrijk om zeker van je zaak te zijn. Slechte remmen of een slecht functionerend remsysteem door slechte montage zijn levensgevaarlijk. Twijfel je en is je tijd je meer waard, breng je auto dan gewoon naar de monteur. Iets waar jij een paar uur mee bezig bent hebben zijn binnen tientallen minuten geregeld. Plus je hebt garantie op de auto onderhoud en reparatie kwaliteit. Ga je je auto verkopen dan staat het ook beter dat je een auto aanbiedt die door een professioneel onderhoudsbedrijf is onderhouden.

 

Niet vergeten! Niet alleen je remmen zijn belangrijk voor je remweg, ook je autobanden spelen hierbij een belangrijke rol. Samenwerking tussen goede autobanden met voldoende profiel en een goed functioneren remsysteem zijn essentieel voor een korte remweg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *