1234 Street Name, City Name, United States
(123) 456-7890 info@yourdomain.com

Dynamo vervangen

Dynamo vervangen doe je wanneer deze niet meer genoeg stroom geeft om je auto accu op te laden. In sommige gevallen zal de dynamo op een gegeven moment minder stroom gaan leveren. Je zal merken dat je auto problemen krijgt met starten terwijl je accu gewoon nog goed is. In de meeste gevallen sneuvelt een dynamo spontaan. Van de een op de andere dag wordt de accu niet meer bijgeladen, is de accu leeg dan vallen elektrische functies uit en krijg je problemen bij het starten van de auto.

Wat doet een dynamo en hoe werkt de dynamo?

De dynamo is verantwoordelijk voor het leveren van stroom voor de elektrische functies van een auto. Deze stroom wordt direct aan energie behoevende functies geleverd en opgeslagen in de auto accu. Zonder dynamo geen elektrische functies en energie opslag. De dynamo, die tegen het motorblok aan gemonteerd zit, gaat aan het werk op het moment dat je de auto hebt gestart. Doordat de dynamo via een V-snaar of Multiriem met de krukas is verbonden wordt de dynamo aangedreven. Wanneer de auto stationair loopt of rijd wordt de dynamo aangedreven. De rotor van de dynamo gaat draaien, deze rotor draait binnen de strator, zowel stratot en rotor zijn omwikkeld met koperdraad waardoor energie wordt opgewekt. Je kunt dit systeem vergelijken met de dynamo op je fiets waarmee je je fietsverlichting kunt aanzetten. Op je fiets zit een dynamo voor direct stroom levering, over het algemeen wordt er te weinig stroom opgewekt voor stroomopslag, wat overigens bij de meeste fietsen ook niet kan.

Een belangrijk onderdeel wat samenwerkt met de accu en dynamo is de spanningsregelaar. Op het moment dat de accu vol is zorgt de spanningsregelaar ervoor dat de stroom niet meer naar de accu wordt gestuurd maar direct wordt verbruikt. Is de accu leeg, dan regelt de spanningsregelaar dat de stroom naar de accu gaat tot deze weer voldoende is opgeladen. Problemen met stroomvoorziening van je auto? Mogelijk moet je je spanningsregelaar vervangen in plaats van je dynamo? Laat je spanningsregelaar doormeten en kom erachter voor je een nieuwe dynamo of accu koopt.

Dynamo aan vervanging toe?

De dynamo gaat geen heel autoleven mee, het kan dus zo zijn dat de dynamo minder goed gaat werken of er zelfs helemaal mee stopt terwijl jij de auto in bezit hebt. Op moment dat de dynamo uit valt kan de auto na enige tijd niet meer starten en vallen elektrische functies uit. Op moment dat de dynamo stuk is gaat er meestal en lampje branden in het dashboard van je auto. Brand het lampje niet, maar vallen elektrische functies wel langzaam uit dan is de dynamo of een aan de dynamo verbonden onderdeel waarschijnlijk defect. Het stoppen van stroom aanlevering hoeft niet alleen te betekenen dat de dynamo defect is, het kan ook zo zijn dat de aandrijfriem (v-snaar / multiriem) defect zijn. Is je dynamo of bijbehorend onderdeel aan vervanging toe dan merk je dit zeker.

Hoe werkt dynamo vervangen?

Meestal wordt de dynamo in zijn geheel vervangen. Is de dynamo niet stuk maar de aandrijfsnaar hiervan wel dan wordt uiteraard alleen de aandrijfsnaar vervangen. Een originele nieuwe dynamo is een grote investering. Wil je niet al teveel geld uitgeven dan kun je ervoor kiezen om een replica dynamo of een gereviseerde dynamo te laten monteren. Door je dynamo te laten reviseren of een gereviseerde dynamo te kopen kun je tot wel vier keer minder geld uitgeven. Het is wel belangrijk om dit zelf te regelen, de autodealer zal in de eerste instantie direct een nieuwe dynamo plaatsen.

Auto onderhoud en dynamo functie

Tijdens het auto onderhoud zal de monteur controleren of er nog voldoende spanning staat op de aandrijfsnaar. De dynamo zelf controleren is lastig, wel weten de meeste autobedrijven wat de gemiddelde levensduur van een bepaalde dynamo is. Tijdens het auto onderhoud wordt de dynamo niet preventief vervangen. Dit is een reparatie die plaats vindt wanneer het onderdeel daadwerkelijk defect is. Echt onderhoud aan je dynamo heb je verder niet. Het is een gesloten systeem waar je verder niks aan kunt doen.

Soorten dynamo’s

Naast de keuze in nieuwe -, replica- of gereviseerde dynamo’s zijn er ook verschillende soorten te koop. De meeste auto dynamo’s werken met wisselstroom, echter bij oudere auto’s wordt nog gewerkt met een gelijkstroomdynamo. Uiteindelijk werkt elke auto op gelijkstroom, de wisselstroomdynamo zet de stroom via bepaalde dioden dan ook om in gelijkstroom wat door de auto gebruikt kan worden.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *